وبلاگ اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی و عمرانی روستای چاه کبکان

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

حضور نیروهای بسیجی پایگاه امام خمینی روستای چاه کبکان در رژه 31 شهریور ماه



حضور نیروهای بسیجی پیشکسوت پایگاه مقاومت امام خمینی روستای چاه کبکان  در رژه 31 شهریور ماه/ گلزار شهدای شهر اسیر

MzpiQ


vIkCa

 

DrQGK

 

T6Ijx

 

c4wHc

 

9QHlE





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چشم انداز عمران و آبادانی

xm0_photo_2016-12-20_08-11-46.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بازگشایی خیابان کبک روستای چاه کبکان/ مسیر پمپ بنزین/قطب اداری روستا

hfhpn

با همراهی کربلایی غلامعباس آتش افروز  تخریب دیوار پمپ بنزین و بازگشایی اولیه مسیر منتهی به ساختمان دهیاری ئ قطب اداری روستا--- خیابان امام حسین علیه السلام و خیابان کبک به صورت سرتاسری در مرکز روستا تهسل کننده به قطب اداری روستا و اتوبان شیراز و مسیر عسلویه می باشد.

ruVby

 

9ejQ0

بازگشایی معبر خیابان کبک روستای چاه کبکان/ مسیر پمپ بنزین/ قطب اداری روستا

 

eUk3a

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

خلاقیت در نصب کنتو رآب در روستای چاه کبکان

G5zpP

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

طرح هادی روستای چاه کبکان/ ده ساله دوم


طرح هادی روستای چاه کبکان/ ده ساله دوم








طرح اولیه و ابلاغ طرح جدید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تخریب و بازگشایی معابر در شهریور 95




    RhUpi

     

    LN3zg

     

    S62M4

     

    tuPai

    kZcE3

     

    sSVuT

     

    9dig1

     

    PNwV2

     

    0VnUv

     

    iO4IU

     

    0hw5k

     

    dFH3E


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

محرم در روستای چاه کبکان


ehup_photo_2017-02-04_15-14-41.jpg


4XWpS



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بازدید و مستند سازی کارشناس میراث فرهنگی از بناهای تاریخی پیرامونی روستای چاه کبکان
















۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

سینه زنی بسیجیان پایگاه مقاومت امام خمینی ره در تعزیه و روز عاشورا









۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بخش مرکزی روستای چاه کبکان و گل لگجین

ورودی خیابان امام حسین علیه السلام



jVOAG


ecdUF


gu9uU


L4P4o


درختچه عشر، خرک، درخت زهرناک در  روستا



nXyeb



نیسش


خیابان علی بن ابیطالب روستای چاه کبکان



6dPP5


NZa8A


لگجین و زنبور عسل در روبروی دبیرستان شهید بهشتی چاه کبکان



6RT4G

 

لگجی یا لگجین نام گیاهی بوته ایست که در 
جنوب استان فارس و روستای چاه کبکان از نوع دشتی و کوهی به وفور یافت می شود. نام علمی این گیاه caparis spinosa می 
باشد. از میوه کال آن ترشی، و میوه رسیده آنرا مستقیم و تازه میخورند 
(رسیده آن شکفته می شود). در تحقیقات نیز اثر درمانی ریشه آن برای هپاتیت 
ثابت شده است.




لگجین یا هندوانه کوهی

 

گیاه لگجی گیاهی بومی منطقه جنوب فارس که ثروتی ناشناخته است، بی اختیار از کنار آن می گذریم و برایمان جز زینت فصلی ارزش دیگری ندارد. و نمی دانیم که این گیاه ناشناخته در داخل کشورمان چه طرفدارانی در خارج از کشور و به خصوص در مناطق مدیترانه ای نظیر مراکش، اسپانیا، ایتالیا، پرتغال و یونان دارد.

از این گیاه در اسپانیا نوعی سس به نام سس کبار تهیه می‌شود که بسیار خوش عطر و طعم است و کمی به سس خردل همراه با فلفل سیاه شباهت دارد. غنچه آن به عنوان ادویه در تهیه سس، کره، پنیر و در تزیین غذا و سالاد به مصرف می‌رسد. میوه‌های نارس و ریز پس از برداشت درون سرکه یا آب نمک نگهداری می‌شوند و ترشی خوشمزه‌ای محسوب می‌گردد. میوه که طعمی تند و تیز اما دلچسب و عطر مخصوصی دارد همراه با پیتزا، گوشت، ماهی و یا درون سالاد و همراه با انواع ساندویچ به مصرف می‌رسد. میوه به صورت پخته نیز همراه انواع سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک ظرف شیشه ای ۲۰۰ گرمی با کیفیت خوب این گیاه حدود ۵ دلار به فروش می رسد . آمریکا نیز بیش از ۵ ملیون دلار هر ساله از این کشورها واردات این گیاه را دارد .

 

کاربرد اصلی این گیاه در سالادها یا سسها ، استیک های ماهی ، مرغ و گوشت می باشد ، و همچنین از این گیاه برای ساختن مواد آرایشی که پوست خشک را اصلاح می کند و در ساختن داروهای خاصی استفاده می شود . براساس نوع کاربردهای ذکر شده این گیاه می تواند به عنوان یک سبزی خوراکی یا یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار گیرد .علاوه بر این کاربردهای غذایی ، این گیاه میتواند به عنوان گیاهان زینتی ، گلهای زیاد آن خیلی جاذب و سبز سیر درخشان کاربری شود . گیاه همچنین می تواند برای کنترل فرسایش خاک بویژه بر روی زمین های شیبدار که آبیاری در آنها سخت است و فرسایش خاک خیلی زیاد است ، توصیه می شود کاشته شود .


STQdb


میوه های اون خیلی شبیه هندونه است؛ روی پوست سبز رنگ اون، چندتا شیار سبز کم رنگ به صورت طولی وجود داره. میوه های کال و نارسش خیلی تلخه ولی مردم منطقه ما اونها رو با آب نمک به اصطلاح شیرین می کنند و توی سرکه ترشی میندازن. پوست میوه های رسیده با 4 شکاف طولی باز شده و به سمت عقب بر می گرده. داخل میوه شبیه میوه رسیده کاکتوس برگ راکتی می مونه.بخش گوشتی قرمز رنگ و کمی ترشه و بذرهاش ساچمه ای، براق، خاکستری رنگه و طعمش تلخ و تند.

  گل لگجین در تابستان

گیاهی دارویی است علفی و با ساقه های خوابیده روی زمین که یکی از گیاهان پوششی در سطح روستای چاه کبکان و دشت پایین روستامی باشد.

گل لگجین

 گلهای سفیدرنگ اون که تعداد زیادی پرچم بلند داره خیلی زیباست. وسط گل یه خامه بلند وجود داره که نوک اون که در واقع کلاله اش میشه به رنگ بنفش تیره استیادمه بچه که بودیم خامه این گلها رو می چیدیم و روی کاغذ یا دستهامون باهاش می نوشتیم؛ بهش می گفتیم خودکار!!!!

قمره چهاردهم شوال- منظر خیابان غلی بن ابیطالب/ روستای چاه کبکان

pbsHv

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

شب های قدر/ مسجد سیدالشهدا روستای چاه کبکان

شب های قدر/ مسجد سیدالشهدا روستای چاه کبکان

q1Fuq

 

مناجات های عاشقانه شب قدر در  روستای چاه کبکان

در شب های مبارک ماره رمضان مراسم قران خوانی در چهار حسینیه روستا و سخنرانی مذهبی و همچنین احیا همره با سخنرانی و قرائت قرآن و دعای جوشن کبیر، عزاداری امیرالمومنین امام علی (ع) و همچنین مراسم قرآن به سر توسط مومنین روستای چاه کبکان برگزار شد

 

y56A9

XdFSs

JJuoz

1kwr9

zrHJp

 

 WfYZq

 

r5YcE

QIYQI

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چاه کبکان از نگاه دوربین در شهریور 95 ویژگی های کالبدی چاه کبکان

7MH7b

زمین های کشاورزی غرب روستا- کشت تابستانه

 

7MH7b

 

AiZGY 

 

UYkdb

 

Z9uzX

ورودی خیابان نخل و فارابی

 

dfUmh

 

نمایی از خیابان علی بن ابی طالب روستای چاه کبکان

 

8cHjf

 

نمایی از خیابان علی بن ابی طالب روستای چاه کبکان/ قسمت جنوبی

 

uyNFn

 

 

z5rdE

 

XfT7j

 

FTn4M

 

 

2Pg0u

 نمایی از خیابان امام حسین علیه السلام روستای چاه کبکان/ قسمت  دوم خیابان

 

SVqvh

 

 نمایی از خیابان امام حسین علیه السلام با خیابان عاشورا روستای چاه کبکان

 ac1ZP

 

Wc8wj

 

 نمایی از خیابان علی بن ابی طالب از سمت پلیس راه / وستای چاه کبکان

5KDgu

 

 

 

LSH95

D8Q8H

 نمایی از خیابان علی بن ابی طالب ورودی شرقی / وستای چاه کبکان

d2Vnc

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

اولویت بندی و جمع بندی مشکلات عمومی روستای چاه کبکان

اولویت بندی و جمع بندی مشکلات عمومی روستای چاه کبکان

رئیس شورای اسلامی روستای چاه کبکان بیان داشت وجود مشکلات و کمبودهای متعدد در روستای چاه کبکان از جمله مواردی است که عامل اصلی مهاجرت فصلی و دائمی ساکنین روستا می باشد، معضلی که گفته می‌شود با توجه به رشد طبیعی بالای جمعیت روستا تناقض توسعه ایجاد کرده و برخی از مشکلات خاص اجتماعی نیز سبب می شود.

با توجه به اقدامات مثبت و ارزنده صورت گرفته در مسیر توجه به توسعه روستای چاه کبکان، در راستای تعیین و اولویت بندی مشکلات روستا پنج مشکل اصلی و اولویت دار روستا در بخش های مختلف آموزشی، ورزشی، عمرانی و بهداشتی بر اساس نیازسنجی عمومی و تحلیل وضعیت موجود جهت توسعه پایدار روستا اعلام می گردد.

فضای آموزشی؛ چهار واحد آموزشی در روستا وجود دارد که به صورت دو شیفت و تمام وقت 459 دانش آموز در دو ساختمان آموزشی مشغول به تحصیل می باشد. (مدراس موجود متلعق به مدرسه ابتدایی پسرانه فارابی+ دبیرستان دوره اول پسرانه شهید بهشتی و در واقع مدرسه ابتدایی دخترانه عصمت و دبیرستان دخترانه پروین اعتصامی بدون فضای آموزشی می باشد+ زمین جهت ساخت فضای آموزشی موجود می باشد) مهم ترین نوع سرمایه گذاری و اقدام در مسیر تعالی و رشد فکر انسان ها و به ویژه جامعه روستایی با توجه به محرومیت و دوری از دسترسی به تمامی امکانات و خدمات آموزشی.

سالن ورزشی چند منظوره : با توجه به اهمیت ورزش در سالم و شاداب سازی جامعه و نقش مکان مرکزی روستا و پوشش دادن شش روستا و جمعیتی بالغ بر 4500 نفر که 65 درصد آن جوان می باشد و همچنین درصد بالای جمعیت جوان خود روستا به استناد آمارهای موجود، فرصت های گذراندن اوقات فراغت بویژه برای بانوان، نبود فضای ورزشی برای چهار واحد آموزشی و استعدادهای خاص و عمومی نظیر کسب مقام های قهرمانی در مسابقات به صورت فردی و تیمی ایجاد فضای ورزشی و تخصیص اعتبار ضروری می باشد.

  اجرای طرح هادی روستا (بهسازی معابر و اتمام پارک) : تخصیص اعتبارات جهت اتمام پروژه های نیمه تمام 1) پارک سرآسیاب و کودک (با مجموع متراژ 4300 متر مربع و با پیشرفت 25 دردصد)؛ 2) بهسازی معابر زیرسازی خیابان اصلی به طول 3000 متر و با پیشرفت 25 درصد، خیابان مهر ایران و امام حسین (ع) بالغ 4500 متر، با توجه به عدم تخصیص قیر رایگان به روستا در سال 94 و قرارداد فی مابین دهیاری چاه کبکان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مُهر.

ضرورت ساخت مرکز بهداشتی درمانی با توجه به جمعیت (نرخ رشد طبیعی جمعیت روستا 5/2) و موقعیت روستا و بُعد مسافت تا مراکز موجود .

احداث پایگاه آتش نشانی (با توجه به وجود 4 نخلستان دره ای – خطی بالغ بر 5 هزار نخل، مراتع و پوشش گیاهی متنوع کوههای اطراف و حوادث آتش سوزی منازل و جاده ای و نقش مکان مرکزی روستا جهت خدمات دهی به سایر روستاها نیاز ضروری می باشد.

منصور کوهی زاده، گفت: با در نظر گرفتن موقعیت ارتباطی روستا و جمعیت رو به رشد بالای آن و بر اساس بررسی های صورت گرفته و با توجه به جمع بندی اتاق فکر توسعه روستا مشکلات و مسائل دیگری مانند تاخیر طولانی در اجرای بازنگری طرح هادی روستا، کمبود زمین و نیاز به واگذاری آن جهت سرمایه گذاری و شکل گیری تولیدات مرتبط با صنایع تبدیلی و روستایی و حمایت و همکاری ادارات مرتبط، حمایت از توسعه فعالیت کتابخوانی روستا با توجه به شکل گیری اولیه کتابخانه روستا، مشکلات درمانی – بهداشتی، دفن زباله، توسعه گردشگری و بوم گردی روستا، اجرای گاز رسانی با توجه به تعیین پیمانکار جهت اجرا، مشکلات آفت شدید ولتاژ  برق در روستا، شبکه گذاری انشعاب آب در زمین های واگذاری و نوساز روستا با توجه به اتمام 50 درصدی ساخت منازل مسکونی و حضور خانوارها در آن از جمله مسائل و خواسته های عمومی اهالی روستا می باشد.

 

Bzkhd

 

 

روستای چاه کبکان با جمعیتی بالغ بر 1600 نفر و بیش از 390 خانوار در جنوب استان فارس از توابع شهرستان مُهر و در مسیر ارتباطی استان فارس به منطقه پارس جنوبی قرار دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تبریک هفته بهزیستی/ شورای توانبخشی روستای چاه کبکان

نیکی برآیند خرد است، در دل و روان آدمی


زیربنایی ترین عامل پیشرفت و تکامل جامعه، سلامت جسم و جان و روان است. امروزه بهزیستی یکی از موثرترین نهادها برای دست یابی به این هدف هستند که به طور علمی و عملی به بررسی نارسایی ها و مشکلات اجتماعی می پردازند و از نیروهای متخصص و کارشناسان علوم اجتماعی و بهداشتی در رفع معضلات بهره می برند . دهیاری و شورای اسلامی روستای چاه کبکان مفتخر است هفته بهزیستی و بیست و پنجم تیرماه "روز بهزیستی " را به شما و همکاران گرامی تان به پاس تلاش های بی وقفه ی شما و نهضت افزایش یادگیری زندگی سالم و شاداب اجتماعی در شهرستان مهر که روستا به روستا و محل به محل سرکشی می فرمایید و همواره دغدغه بهبود زندگی سالم و پرنشاط در جامعه دارید و با جدیت در این مسیر گام برمی دارید تبریک عرض نموده و توفیق روزافزونتان را از درگاه خداوند خواستار باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰