وبلاگ اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی و عمرانی روستای چاه کبکان

۱۸ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نصب چراغ های روشنایی در معابر روستا

gfxf_photo_2016-12-20_08-21-39.jpg


0n42_photo_2016-12-20_08-21-36.jpg


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

گل نرگس جنوب فارس......





y5pl_19.jpg



warx_photo_2017-01-04_07-55-06.jpg


عکس گل نرگس سفید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

به یاد گذشتگان







5bto_photo_2017-02-04_15-14-53.jpg


4bw_photo_2017-02-04_15-14-55.jpg


c0xh_photo_2017-02-04_15-14-58.jpg





3G9gk



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

کتابخانه استاد شهید مطهری روستای چاه کبکان

Oj169  ادامه 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

اورژانس 115 جاده ای چاه کبکان

30cc_photo_2016-12-20_08-20-16.jpg

 

 

 

مجمع خیرین سلامت استان فارس

 

 

احداث پایگاه اورژانس بین جاده ای چاه کبکان شهرستان مهر

 

 

 

95/7/24

 

 

 

 

 http://khayerinsalamatfars.sums.ac.ir/eghdamat.html

 

 

 

9iqa_photo_2016-12-20_08-20-14.jpg

 

 

 

 

3zo_photo_2017-02-04_14-23-58.jpg

ساختمان پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای اسیر-گله دار( چاه کبکان) با مشارکت خانواده زنده یاد حاج هادی عطایی، در مجموع با ۴۰۰ میلیون تومان هزینه 
 

 

 

0kg9_photo_2017-04-06_08-23-01.jpg

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

بازگشایی معبر دو متری به ده متری در روستای چاه کبکان



y8dm_10_ch.jpg




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

پنجره ای رو به توسعه و پیشرفت

هیچ پنجره ای بسته نیست.....

پنجره و صحفه ای از روستای چاه کبکان باز می کنیم رو به دنیا 

رو به آدم های کاوشگر و جستجوگر

رو به افراد گردشگر

رو به افراد توسعه طلب

پنجره ای  برای خدمت رسانی

پنجره ای برای اطلاع رسانی 

پنجره ای از روستای چاه کبکان در فضای مجازی

پنجره ای ......


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

زیرسازی خیابان علی بن ابی طالب روستای چاه کبکان

FB5G6

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

خانه بهداشت روستای چاه کبکان




با کنترل فشار و چک نمودن موارد لامتی در خانه بهداشت 



برنامه ده گردشی هفتگی پژشک



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

کوچ عشایر در فصل زمستان/روستای چاه کبکان


کوچ عشایر در فصل زمستان/روستای چاه کبکان



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی در روستا

چاه کبکان در مسیر پیشرفت

روستا عزیز است، محترم است، ریشه ماست و حالا حالش بد است چه کسانی می توانند به روستا کمک کنند؟ کسانی که به روستا اعتقاد دارند و قدرش را می شناسند. آنها که می دانند با احترام و تواضع باید از روستا آموخت، فرصت هایش را دوباره شناخت و راه حل های تازه ساخت …راه حل هایی که در گذشته بارها بدون حضور ما با هوش و تجربه روستاییان، روستا را دوباره زنده کرده و سرپا نگه داشته است.

یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی یک جامعه یا روستای ایده ال، سطح فرهنگ افراد آن جامعه یا روستا می باشد.این خصیصه ارتباط مستقیم و تنگا تنگی در توسعه یافتگی و پیشرفت همه جانبه یک جامعه کوچک یا بزرگ خواهد داشت. فرهنگ غنی فقط در سواد خلاصه نمی شود بلکه مدارج علمی یکی از خصوصیات مهم اینگونه جوامع می باشد.در جوامعی که سطح فرهنگ و آگاهی مردم بالا باشد، افراد علاوه بر تلاش در جهت ارتقاء مادی و معنوی زندگی خانوادگی، برای پیشرفت محیط اجتماعی خود نیز تلاش مستمر دارند. (محیط خانه و اجتماع را لازم و ملزوم یکدیگر می دانند).
اگر این تفکر را به اجتماع خود انتقال دهیم یعنی محیط اجتماعی خود را مانند خانه خود بدانیم و برای عمران و آبادانی محیطی که در آن زندگی می کنیم تلاش و کوشش نماییم و با مسئولین محلی همگام باشیم توسعه و آبادانی با حداقل زمان بدست خواهد آمد. و این هم از نشانه های پیشرفت فرهنگی می باشد.
انسانهای با فرهنگ ، همانقدر که به خود و خانواده خود توجه دارند به اجتماع خود نیز اهمیت می دهند و برای توسعه و آبادانی محیطی که در آن زندگی می کنند سعی و تلاش فراوان به عمل می آورند.
حال هر یک از ما باید خودمان را با این ویژگی ذکر شده بسنجیم.اگر این خصوصیت به صورت کامل در ما هست پس باید به خودمان ببالیم. اگر اندکی از این خصوصیت در ما نهادینه شده است تلاش کنیم تا آن را کامل در خود پرورش دهیم. و اگر فقط به خود و خانواده خود توجه داریم و به جامعه خود بی توجه ، باید متاسف باشیم و تلاش وافر نماییم تا این فرهنگ را در خود به شکوفایی برسانیم. چون کمک به همنوعان و جامعه، یکی از نشانه های حرکت به سمت تکامل و به خدا رسیدن می باشد.

تلاش برای زندگی سالم، همکاری و همیاری در امورات محلی، پیگیری در اجرای برنامه ها و رفع نیازها،  اهمیت دادن به روابط و ارتباط اجتماعی مثبت و سازنده، توجه به بهداشت محیطی و بهداشت جمعی، امر به معروف و نهی از منکر، دوستی و مهربانی عمومی  و موارد مرتبط با موضوعات مطرح شده معیار توسعه و پیشرفت یک روستا می باشد، ساختمان، خیابان و آسفالت معیار توسعه پایدار و مطلوب نیست، بنابراین نیاز می باشد افراد محل هم به توسعه و پیشرفت فکری، ذهنی، رفتاری، گفتاری و اجتماعی نیز دست پیدا بکنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مراقبت سلامت عمومی با کنترل فشار/ خانه بهداشت روستای چاه کبکان

زائر جانعلی بهاری 94 ساله در خانه بهداشت روستا 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

خلاصه ای از آداب ماه رمضان و عید فطر در جنوب فارس / روستای چاه کبکان

خلاصه ای از آداب ماه رمضان و عید فطر در جنوب فارس / روستای چاه کبکان

آیین ها و سنت های اسلامی به وی‍ژه در ماه مبارک رمضان در جنوب فارس از جایگاه برجسته فرهنگی و اجتماعی برخوردار است که نسل به نسل منتقل شده است.

ماه رمضان به عنوان ماه ضیافت خداوند و ماه سازندگی جان و جسم در مناطق شهری و روستایی منطقه جنوب فارس از آداب و رسوم خاصی برخوردار است.

آیین های پاسداشت ماه مبارک رمضان در این منطقه از استان با غنای فرهنگی والا دارای سابقه ای طولانی است که با وجود گذشت سالیان متمادی، همچنان در بین مردم زنده و پابرجا مانده اسا و رو به تکامل و بهبود می باشد.

مردم با آداب و اعتقادات خود همیشه بر این باور بوده‌اند که رعایت این آداب، سبب حفظ هویت فرهنگی و تاریخی آن‌ها خواهد بود. مردم جنوب فارس به منظور استقبال و آمادگی هر چه بیشتر سه روز مانده به آخر ماه رمضان خود را برای این عید بزرگ اسلام آماده می کنند.

پخت غذای محلی برای اطعام نیازمندان و همسایگی، نذر و ندوزرات

آیین های خاص مردم این منطقه در ایام ماه مبارک رمضان نظیر قرآن خوانی و محافل انس با قرآن…. و روز عید فطر نشان از جایگاه والای اسلام در بین مردمان منطقه دارد.

یکی از آداب و رسوم مردم جنوب فارس به ویژه درروستاها آماده سازی مساجد توسط بانوان، پخت غذاهای افطاری است.

حضور در مساجد، حسینیه ها، از برنامه مستمر و سالانه در این مناطق می باشد.

عید فطر در بین مردمان جنوب فارس از جایگاه بالایی برخوردار است به طوری که این عید را یکی از اعیاد بزرگ اسلام می دانند و همزمان با فرا رسیدن عید فطر مردان، زنان و کودکان با بر تن کردن لباس نو (بیشتر سفید رنگ) پس از یک ماه مهمانی خدا به استقبال عید فطر می روند زیرا اعتقاد دارند که پوشیدن بهترین لباس و معطر کردن آن مستحب است و ثواب دارد.
پس از بر پایی نماز عید فطر در سنت دیرینه مردم جنوب فارس از جمله رسومی که این است که صله رحم به جای می آورند و اعضای خانواده و قوم در خانه ریش سپیدان و بزرگان جمع می شوند.



طلب بخشش و حلالیت 

در صبح روز عید فطر مردان روستا با ظاهری آراسته برای اقامه نماز جماعت به مسجد و محل اقامه نماز می روند و کودکان و نوجوانان نیز به تبعیت از بزرگان خویش در نماز شرکت می کنند. 
پس از پایان نماز عید فطر، نمازگزاران همدیگر را در آغوش می گیرند و فرا رسیدن عید را به یکدیگر تبریک می گویند و اگر کسی را رنجیده باشند طلب بخشش و حلالیت می کنند. 
مردم جنوب فارس معتقدند که اگر کسی در طول سال مرتکب خطایی شده و کسی را رنجیده باشد با طلب حلالیت در عید فطر در پیشگاه خداوند متعال بخشیده خواهد شد. 

 

برپایی اجتماع عظیم مسلمانان در یک روز و رو به یک قبله واحد در نماز عید سعید فطر، نماد وحدت و همبستگی مسلمانان است که این تصویر همه ساله به بهترین شکل در این دیار به نمایش گذاشته می شود.

عید فطر یکی از مهمترین اعیاد و جشن های اسلامی است و مسلمانان در این روز پاداش یک ماه روزه داری را از خدواند بعنوان میزبان و صاحب این ماه دریافت می کنند.

 قربانی کردن دام یا حتی یک مرغ زنده در بین مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که مردم معتقدند بعد از یک ماه بندگی و تطهیر در درگاه الهی باید با ریختن خون این مهمانی را به پایان برد تا از شر شیطان و هوای نفس دور ماند (البته این مورد کمتر عمومیت دارد.)



دوختن کیسه برکت

 کیسه برکت نیز از دیگر رسوم مردم است که در منطقه جنوب فارس و شرق بوشهر نام دارد به طوری که در گذشته بانوان روستا با دوختن یک کیسه و تحویل آن به فرزندان خود در ۱۵ روز ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام و روز عید سعید فطر به جمع آوری آجیل، شکلات و شیرینی از همسایگان و اهالی روستا مشغول می شوند که امروزه کیسه برکت تبدیل به کیسه های پلاستیکی شده است ( قابل ذکر می باشد کیسه برکت در مناطق دیگر کشور با هدف دیگر نظیر جمع آوری فطریه صورت می گیرد) همچنین عده ای با تهیه و بسته‌بندی آجیل مشکل گشا بعد از نماز مغرب روز عید به قصد نیت و طلب حاجت به مسجد می‌روند و پس از اقامه نماز مغرب بین نمازگزارن تقسیم می‌کنند.

حضور در منازل کسانی  که در مدت زمان عید فطر سال قبل تا این عید فطر درگذشته اند و به رحمت ایزدی پیوسته اند از دیگر رسم و رسوم های مردم این منطقه است.(هر چند رویکردهای مختلفی به این موضوع وارد می باشد).

مردم در روز عید فطر به سرمزار می روند و عید را به گذشتگان خود تبریک می گویند و خرما، گلاب، حلوا و شکلات بر سر مزار توزیع می کنند.


حرکت دسته جمعی مردم روستا به صورت قومی و حضور در منازل بزرگان روستا یا کسانی که در سال عزیزی از دست داده اند.

 

 

 منبع: خلاصه ای از مطالب تدوین شده و در دست انتشار آداب ماه رمضان و عید فطر در روستاهای ایران، انتشار سما، بهمن ماه 1392.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

نصب ترانس روستای چاه کبکان، خیابان فارابی

16SJy


نصب ترانس خیابان فارابی








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

همکاری و مشارکت اهالی در مسیر توسعه روستای چاه کبکان

همکاری و مشارکت اهالی جهت نصب سطل زباله در معابر روستا


2j3HJ


TRe18

کاشت و نگهداری نهال توسط اهالی





gv67_photo_2017-02-04_14-24-32.jpg



D5Nj5

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

یک روز بارانی در چاه کبکان

NnMbD


rnmYc


cHRUA


FO2Ek


wf94Y


SCPBK

uR2OE




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

زیر سازی معابر روستا خیابان شهید چمران و ادامه مسیر خیابان ولایت

mrJIq


5xgj_photo_2016-12-20_08-18-36.jpg

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مراسم روضه خوانی، مداحی و نمایشگاه اربعین حسینی در روستای چاه کبکان

NlFuw


ClRLs


tvBNo



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰