چاه کبکان در مسیر پیشرفت

روستا عزیز است، محترم است، ریشه ماست و حالا حالش بد است چه کسانی می توانند به روستا کمک کنند؟ کسانی که به روستا اعتقاد دارند و قدرش را می شناسند. آنها که می دانند با احترام و تواضع باید از روستا آموخت، فرصت هایش را دوباره شناخت و راه حل های تازه ساخت …راه حل هایی که در گذشته بارها بدون حضور ما با هوش و تجربه روستاییان، روستا را دوباره زنده کرده و سرپا نگه داشته است.

یکی از مهمترین و بارزترین ویژگی یک جامعه یا روستای ایده ال، سطح فرهنگ افراد آن جامعه یا روستا می باشد.این خصیصه ارتباط مستقیم و تنگا تنگی در توسعه یافتگی و پیشرفت همه جانبه یک جامعه کوچک یا بزرگ خواهد داشت. فرهنگ غنی فقط در سواد خلاصه نمی شود بلکه مدارج علمی یکی از خصوصیات مهم اینگونه جوامع می باشد.در جوامعی که سطح فرهنگ و آگاهی مردم بالا باشد، افراد علاوه بر تلاش در جهت ارتقاء مادی و معنوی زندگی خانوادگی، برای پیشرفت محیط اجتماعی خود نیز تلاش مستمر دارند. (محیط خانه و اجتماع را لازم و ملزوم یکدیگر می دانند).
اگر این تفکر را به اجتماع خود انتقال دهیم یعنی محیط اجتماعی خود را مانند خانه خود بدانیم و برای عمران و آبادانی محیطی که در آن زندگی می کنیم تلاش و کوشش نماییم و با مسئولین محلی همگام باشیم توسعه و آبادانی با حداقل زمان بدست خواهد آمد. و این هم از نشانه های پیشرفت فرهنگی می باشد.
انسانهای با فرهنگ ، همانقدر که به خود و خانواده خود توجه دارند به اجتماع خود نیز اهمیت می دهند و برای توسعه و آبادانی محیطی که در آن زندگی می کنند سعی و تلاش فراوان به عمل می آورند.
حال هر یک از ما باید خودمان را با این ویژگی ذکر شده بسنجیم.اگر این خصوصیت به صورت کامل در ما هست پس باید به خودمان ببالیم. اگر اندکی از این خصوصیت در ما نهادینه شده است تلاش کنیم تا آن را کامل در خود پرورش دهیم. و اگر فقط به خود و خانواده خود توجه داریم و به جامعه خود بی توجه ، باید متاسف باشیم و تلاش وافر نماییم تا این فرهنگ را در خود به شکوفایی برسانیم. چون کمک به همنوعان و جامعه، یکی از نشانه های حرکت به سمت تکامل و به خدا رسیدن می باشد.

تلاش برای زندگی سالم، همکاری و همیاری در امورات محلی، پیگیری در اجرای برنامه ها و رفع نیازها،  اهمیت دادن به روابط و ارتباط اجتماعی مثبت و سازنده، توجه به بهداشت محیطی و بهداشت جمعی، امر به معروف و نهی از منکر، دوستی و مهربانی عمومی  و موارد مرتبط با موضوعات مطرح شده معیار توسعه و پیشرفت یک روستا می باشد، ساختمان، خیابان و آسفالت معیار توسعه پایدار و مطلوب نیست، بنابراین نیاز می باشد افراد محل هم به توسعه و پیشرفت فکری، ذهنی، رفتاری، گفتاری و اجتماعی نیز دست پیدا بکنند.