وبلاگ اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی و عمرانی روستای چاه کبکان

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مراسم عاشورای حسینی در روستای چاه کبکان برگزار شد

مراسم عاشورای حسینی با حضور پرشور مردم در حسینیه روستای چاه کبکان برگزار شد.

ه گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی فارس، حجت‌الاسلام ابوالفضل سراجی زاده روحانی اعزامی از دفتر تبلیغات قم گفت:  روز عاشورا یک روز بیاد ماندنی است و در این روز امام حسین و یارانش در مقابل ظلم و بیداد ایستادند و با کفر و ظالم جنگیدند و ما باید هر روزمان مثل عاشورا باشد و از این روز درس عبرت بگیریم.

وی تصریح کرد: محرم بهترین شیوه زندگی را به انسان می آموزد و نیز بهترین مردن و بدرود گفتن دنیا را می آموزد.

حجت‌الاسلام سراجی زاده افزود: درس عاشورا این است که هر درخواستی که به عزت انسان اندک ضربه ای وارد کند مردود است.

http://www.ido.ir/news/?id=330218


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

رویش گل نرگس در زمستان بهاری سال94

گل های نرگس حد فاصل روستای چاه کبکان و نوآباد

گیاه نرگس از خانواده نرگسیان (Amaryllidaceae)می‌باشد. نرگس گیاهی دائمی و پیازدارمی‌باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت‌تر گردد. گلهای نرگس به رنگ سفید ، زرد ، نارنجی ، کم پر و پُر پر هستند. برگهای این گیاه از بن ریشهبه صورت صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقهقرار می‌گیرند.

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تصویر ماهوراه ایی روستای چاه کبکان سال 1394


تصویر ماهوراه ایی روستای چاه کبکان سال 1394


rkmv_photo_2017-01-05_08-15-31.jpg


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

کوچولوهایی که به کمپین من حجاب را دوست دارم پیوستند


کوچولوهایی که به کمپین من حجاب را دوست دارم پیوستند


 ساجده طیبانی از روستای چاه کبکان، گله دار - استان فارس


hbhu_photo_2017-01-05_08-26-07.jpg
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تعزیه مختار در روستای چاه کبکان

در پایان ماه محرم و صفر و پایان مجالس عاشورایی، سوگواری ها، تعزیه و مراسم های مختلف و با حضور هنرمندان تعزیه و هیات مذهبی روستای چاه کبکان (هیت محبان اهل بیت علیه السلام)  و روستای هرج در عصر روز یکشنبهاول ربیع الاول در زمین تعزیه روستای چاه کبکان تعزیه مختار برگزار گردید. که هدف آن خنداندن مردم است. تعزیه های عاشورایی دهه محرم (زبان استعاره برای نقل وقایع)؛ این هنر اصیل ایرانی (سنت‌ و نمایش‌ آئینی و مذهبی) که مورد استقبال قابل توجه علاقمندان قرار گرفته بود،تعزیه مختارنیز در پایان ماه صفر نیز با خیل عظیم علاقمندان روبرو بود که بیانگر اهمیت حمایت از سنت‌ها و هنرهای اصیلی همچون تعزیه می باشد.

در این نمایش آیینی و مناسبتی پس از اربعین سرور و سالار شهیدان (ع) برگزار می شود، که مختار به عنوان نقش اصلی داستان با هدف خونخواهی شهدای کربلا،قیام خود را در کوفه شروع می کند.
مختار در زمان واقعه کربلا در زندان بود، او پس از آزادی به دنبال انتقام از قاتلان امام حسین (ع) برآمد، ابتدا با عبدالله بن زبیر که در حجاز به مبارزه با یزید بر خاسته بود، همراه شد، ولی در بین راه وی را هم عقیده خود ندید و از او فاصله گرفت و برای برپایی قیام راهی کوفه شد. در این داستان ماجرای کشته شدن شخصیت هایی نظیر عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد، شمر بن ذی الجوشن و سنان بن انس به تصویر کشیده شد.

یالثارات الحسین (ع)شعاری بود که یاران مختار در این نمایش بر زبان خود جاری می کردند.
 

مختار :

منت خدای را که بود فرد کردگار

باشد کریم و دادگر و آفریدگار

یارب عنایتی بنما تو ز مرحمت

تا بهر انتقام کشم تیغ خون فشان

ابراهیم :

ای خالقی که جمله مخلوق انس و جان

شکر تو عاجزانه برانند بر زبان

مختار :

نیست منظور به جز خواستن خون حسین

نیست منظور به جز خون جوانان حسین

قاتلان شه لب تشنه بیارید برم

که من از کرده این قوم بسی خون جگرم

ابراهیم :

نما تو بر سر اورنگ اقتدار قرار

که من به مرکب خود می شوم به جنگ سوار

ابن مطیع :

شکر خدا به کوفه شدم صاحب اختیار

شکر خدا که آل علی شد به غم دچار

شکر خدا که جمله مردم شدند مزید

بر امر و بر طاعت سلطان دین، یزید

 

ابو خلیق :

آه و صد آه که از آتش جور مختار

می کشد عاقبت کار مرا سوی مزار

وای می رسد لشگر مختار به نزدم گستاخ

بهتر است آنکه چو روباه روم در سوراخ

 

خولی :

ای وای که از وحشت مختار دلاور

افتاده شرر در سپه کوفه سراسر

من داخل آن مزبله پنهان شوم از ترس

هر کس به سراغ آیدم از مومن و کافر

برگو سه ماهه به سفر رفته نیامد

گویا ز سفر سوی سفر رفته نیامد

ابراهیم :

بگشائید در خانه خولی یاران

تا بجویم ز همان ظالم مردود نشان

زن شامی :

ای امیر الامرا ، خولی شوم کافر

نیست در خانه  سه ماه هست که رفته سفر

 شمر :

ای سنان وقت گریزاست که شدکار از دست

چاره بنما که در این کوفه نه بتوانی نشست

سنان :

آری ای شمر بیا تا بگریزیم اکنون

چونکه در کوفه یقین پرچم ما گشت نگون

 

نقشها :

1- مختار

2- ابراهیم اشتر

3 – ابن مطیع

4- ایاز

5- ابوخلیق

6- منقذ

7- ابن سعد

8- اباحفص

9- خولی

10- زن شامی

11- زن کوفی

12- شمر

13- سنان

14- نوفل

15- حرمله

16- حکم ابن طفیل

17- ابوالحنوق


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

مشق چاه کبکان ......

مشق چاه کبکان .......

چاه کبکان از توابع دهستان اسیر بخش  اسیر شهرستان مُهر می باشد. وجه تسمیه: به شکل چاه کبکان و چاه کبگان هم نوشته شده و در گویش محلی به آن”چهکوگون” هم می گویند. اهالی بر این باورند که نام روستا از پرنده خوش گوشت “کبک” گرفته شده است. در گویش محلی جنوب فارس به آن” کوگ” می گویند.

وجه تسمیه ساده و کلی روستای چاه کبکان به معنای چاه (چاه و قنات تاریخی/ جاری شدن آب در سطح زمین) و کبک و به معنای محل زندگی کبک در کنار چاه می باشد

روستای چاه کبکان، تا انتهای دوره پهلوی به صورت متمرکز شکل گرفته است. و می توان بیان کرد که عشایر کوچ رو معروف به کرش و ترک در مناطق دشتی و عشایر دامدار در محدوده کوهستان "بلوچ" غالب جمعیت و قومیتی روستا پایه گذاری کرده اند.

هسته اولیه روستای چاه کبکان به وسیله گروه عشایر (ترک) و به تدریج با ضمیمه شدن دامداران ساکن در کوههای منطقه (بندو- بناکورویه-  هندونو-...) معروف به طایفه و تیره بلوچ کلاه سیاه (کله سیاه) و آباد کردن اراضی اطراف و استحصال آب از طریق چاه در حیاط های مسکونی در جریان 50 ساله اخیر (سال 1340 هجری شمسی به بعد)  شکل گرفته و با گذشت زمان جمعیت زیادی را به خود جلب کرده است.

نام این روستا در ردیف و توابع محدوده بلوک گله دار در سال 1348 ثبت شده است. جمعیت روستا در سال های متمادی پس از انقلاب با ضریب رشد جمعیتی بالا و جمعیت جئان برخوردار بوده که نمونه عینی آن در بالا بودن 65 درصی جمعیت جوان روستا و توسعه فیزیکی کالبدی وستا می باشد.

جمعیت این روستا در سال 1394 شمسی  1515 نفر و 390 خانوار می باشد

بافت اولیه روستا از کوچه‌های پیچ در پیچ و باریک تشکیل شده  در این بافت قطعات تفکیکی به طور نامنظم و به تبعیت از عوراض طبیعی زمین و حد مالکیت‌ها شکل گرفته استمصالح قدیمی و بومی (سنتی) روستا شامل: سنگ، خاک، تنه نخل (سقف) و شاخه های آن(کپر و خانه های خشتی)

مصالح جدید: سنگ، سیمان، گچ، بلوک، تیرچه بلوک و آجر
روستای پر جمعیت چاه کبکان به عنوان حوزه عمران روستایی بخش اسیر با روند جابجایی جنعیت نیز روبرو می باشد؛ که تحلیل این جابجایی در دو وضهیت کوچ افراد و کوچ خانوار بدین ضورت می باشد که کوچ افراد فعال بین 21 تا 50 سال که جنسیت غالب مذکر می باشد و علل کوچ کار و فعالیت  صنعتی و خدماتی در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی (عسلویه) به عنوان مقصد مهاجرت و محل اشتغال می باشد..


کاربری اراضی درون روستا شامل خدمات و فعالیت های مسکونی، معابر، تجاری (سوپر مارکت- نانوایی-بقالی- تاکسی تلفنی- قصابی- جایگاه مواد سوختی و ...)، کاربری آموزشی، کاربری مذهبی (4حسینیه- یک مسجد).
محصولات باغی- لیمو- انار- انجیر- نخلستان و ...
محصولات زراعی- گندم- جو- گوجه فرنگی- پیاز- ذرت و ...
ارزش قیمت یک متر مربع زمین برابر با 5 هزار تومان می باشد.
با توجه به شکل و ساختار کالبدی  فضایی روستا بر اساس الگوی ارگانیک که به صورت متمرکز نواری نیمه شعاعی تقسیم بندی محلات روستا بر مبنای نامگذاری شبکه معابر به صورت کلی شامل سه محله وحدت (قسمت تازه تأسیس و در حال گسترش روستا)، محله فرهنگ (محله پایین) و محله بالا که اسامی خیابان های روستا از شرق به غرب شامل خیابان های آموزگار، امام حسین (ع)، عاشورا، فارابی، نخل، ولایت، کبک، امیر کبیر و شهید چمران می باشد.

مهم ترین توان های روستای چاه کبکان از لحاظ جمعیت جوان- سرمایه مالی- موقعیت قرار گیری در مسیر شبکه ارتباطی استان فارس به بوشهر (محل تقاطع اتوبان گله دار – دارالمیزان- فیروزآباد و مسیر ارتباطی شهرستان کنگان- عسلویه)، فرصت شغلی مناسب با توجه به قرار گیری در کوتاهترین نقطه مسکونی استان فارس نسبت به سایت یک و دو پارس جنوبی؛ امکانات متنوع در زمینه های مختلف حوزه نفوذ قابل توجه و ...
توسعه روستا و برنامه ریزی همه جانبه (تغییر و تحولات گوناگون) باید  در جهت بهبود شرایط و کیفیت زندگی برای اکثریت مردم باشد. (تغییر- تحول و پیشرفت)

گزارش مختصر از آثار باستانی و تاریخی ثبتی روستای چاه کبکان و محدوده پیرامونی آن در استان فارس که در واقع به صورت عرفی و کلی ثبت شده است.

آسیاب تنگ بندو
قلعه کلات (سال ثبت 1388- شماره ثبت 27688) در فاصله 4 کیلومتری روستا
آسیاب های تنگ توکلی (5/3 کیلومتری جنوب روستا ).

آسیاب های کبکان (کوگان)؛ (جنوب شرق روستا- سال ثبت 1388، شماره ثبت 27611/ چاه تاریخی و قنات (نزدیک به 30  قنات)، پل دو دهانه و مرتفع عبور آب + جدوال انتقال آب+ گربه رو (تونل مخفی عبور آب+  قلعه (دژ)+ خانه گبری+ قبرستان+ محوطه تپه تاریخی و سفال های تاریخی/ جنوب روستا (بالای چاه کبکان):
استودان های (گور خمه) کلات کوگان (کبکان)/ استودان های حاشیه تنگ توکلی و انتهای نخلستان توکلی (مکان های مجزا و پراکنده گویای فعالیت و جنعیت زیاد در گذشته می باشد)/ استودان های  تنگ بیدو- در 3 تا 7 کیلومتری جنوب روستا، شماره ثبت 28215
بقایای بناهای یهودکش 25 کیلومتری جنوب روستا

امام زاده شاه علی اکبر بناکورویه  

 چاه کبکان در دهه ی  هفتاد  به شبکه برق سراسری متصل شد و آب آشامیدنی روستا سال 62 از طریق جهاد سازندگی تامین گردید و سال 89 نیز نوسازی و اصلاح گردیده است. چاه آب مشترک در بین چهار روستای چاه کبکان، چاه بیدو، چاه دروا و کارون می باشد.

دانش آموزان تا مقطع دبیرستان نوبت اول را در روستا سپری می کنند و بعد از آن راهی شهرها اطراف می شوند.  این روستا به عنوان روستای مکان مرکزی و پوشش قرار دادن شش روستای همجوار با داشتن 4 واحد آموزشی و 412 دانش آموز در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان دوره اول دخترانه و پسرانه تنها از دو ساختمان اموزشی برخوردار می باشد که به صورت دو شیفت مورد استفاده قرار می گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

برگزاری مراسم دهه دوم محرم در روستای چاه کبکان

با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی بخش گله دار مراسم عزاداری دهه دوم محرم در حسینیه ابوفاضل(ع) روستای چاه کبکان برگزار شد.


    به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی فارس، در این مراسم حجت‌الاسلام ابوالفضل سراجی زاده روحانی اعزامی از دفتر تبلیغات قم گفت: در تاریخ اسلام بسیاری از قیام‌های ضد ظلم و نهضت‌های آزادی‌بخش با الهام از حرکت غرور آفرین عاشورا شکل گرفته و به ثمر رسیده است بطوری که مبارزات استقلال‌طلبانه هند به رهبری مهاتما گاندی ثمره این الگوگیری بوده است.

    وی افزود: الگوگیری از مکتب عاشورا سعادت زندگی دنیوی و اخروی را به همراه دارد و تسلیم نشدن در برابر ظلم وستم و امر به معروف و نهی از منکر از اساسی ترین پیام های قیام حضرت سیدالشهدا(ع) است.

     حجت‌الاسلام سراجی زاده تصریح کرد: بزرگترین انگیزه قیام امام حسین علیه السلام مسئله امر به معروف و نهى از مـنکر است که این دو از مـهمـتـرین ارکان دین است و امـام عـلیه السلام در 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰