وبلاگ اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی و عمرانی روستای چاه کبکان

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

کد پستی روستای چاه کبکان


اجرای طرح کد پستی 10 رقمی (GNAF)


کد پستی مسجد سیدالشهداء           7449137199



لینک دسترسی به کد پستی منازل روستای چاه کبکان

http://gavahi.post.ir/postcode#!workshop

http://gavahi.post.ir/postcode#!workshop

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

برپایی ایستگاه سنجش سلامت توسط هلال احمر مهر در روستای چاه کبکان

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان مهرگفت: به منظور اطلاع رسانی به مردم و آگاهی آنان از میزان سلامت خود ایستگاه سنجش سلامت هلال احمر شهرستان در روستاها برپا شد.

    حسن مقیمی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان مهر اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به این بیماری‌ها در روستای چاه کبکان ایستگاه سنجش سلامت با همکاری جمعیت هلال احمر شهرستان و شورا و دهیاری روستای چاه کبکان برپا شد.

    وی افزود: در این ایستگاه علاوه بر کنترل و اندازه گیری فشار خون و قندخون توسط اعضا جوانان و امدادگران اطلاعات لازم را در خصوص بیماری فشار خون و راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری خاموش را از طریق خود مراقبتی در اختیار مراجعه کنندگان و شهروندان قرار دادند.

     


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

محرم 94 و هیت های عزاداری روستای چاه کبکان


هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم در جای جای ایران اسلامی شور و حال خاصی برپا می‌شود و هر کس به نوعی تلاش می‌کند که مراسم عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین با شکوه و عظمت هر چه بیشتر برگزار شود.

امسال هم محرمی دیگر از راه رسید......شب هایی که با هم دم می گیریم یا حسینرا....محرمدر چاه کبکانهم با شکوه هر چه تمام تر برگزار کنیم.از شب اول تا شب هایتاسوعاو

عاشورا....

در ایام دهه نخست ماه محرم نیز برنامه‌ها و مراسم مختلفی از جمله روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی به ویژه شب‌ها در هیئات مختلف برگزار می‌شود.

از ابتدای ماه محرم مراسم عزاداری و روضه خوانی در حسینیه ها به طور منظم برگزار می شود. پس از اتمام عزاداری و روضه خوانی، زنجیرزنی توسط هیات های عزاداری در محل حسینیه ها و خیابان های اصلی روستا تا حدود نیمه های شب ادامه می یابد.

در روزهای تاسوعا و عاشورا، عزاداران معمولاً با پیراهن مشکی در دسته های عزاداری شرکت می کنند برخی از عزاداران نیز با بستن نوار سبز یا مشکی که بر روی آن عباراتی همچون"یا حسین"، "یا زهرا"و… نوشته شده است، در مراسم شرکت می کنند.

مراسم روز تاسوعا و عاشورا

در روزهای تاسوعا و عاشورا ، عزاداری علاوه بر شب ها از اوایل صبح شروع می شود.  

 در صبح روز تاسوعا  هیأت عزاداران روستای چاه کبکان در محل مرکزی روستا روبروی دبیرستان شهید بهشتی تجمع کرده و به سمت شهر گله دار حرکت می کنند. در طول مسیر نوحه های مختلفی درباره ی وقایع روز عاشورا خوانده می شود ساعتی قبل از ظهر، دسته عزاداری به روستای چاه کبکان می رسند. 

  سخنرانی روحانیون در ماه محرمبه صورت منظم و در تمامی هیت ها برگزار می گردد

مراسم روز عاشورا نیز همانند روز تاسوعا تا هنگام اذان ظهر ادامه می یابد. با این تفاوت که در روز عاشورا به سمت شهر اسیر حرکت می کنند. با پخش نوای اذان، نماز ظهر عاشورا با شکوه خاصی در مسجد روستای چاه کبکان برگزار می شود و پس از اقامه نماز، از عزاداران با صرف ناهار پذیرایی می شود.

این نکته نیز بیان می گردد که نذورات مردم در دادن  ناهار و شام  قیمه با گوشت و نخود له شده و برنج رسمی کهن می باشد که هر سال در ایام دهه محرم به صورت مستمر و منظم صورت می پذیرد.

 نماز ظهر عاشورا اوج وحدت و حضور تمام اهالی روستا در این برنامه با شکوه می باشد

 

شام غریبان

 مراسم شام غریبان در شب یازدهم محرم در حسینیه ها و معبر روست برگزار می شود این مراسم معمولاً با خاموش کردن روشناییهمراه است و هیأت عزاداری نیز در این شب از روشن کردن چراغ های روشنایی خودداری  می کنند و در مراسم عزاداری در تاریکی و با روشن کردن شمع صورت می گیرد.  

 هیت های مذهبی روستای چاه کبکان عبارتند از : هیت ابوالفضل العباس، هیت سیدالشهدا، هیت علی اکیر، هیت علی اصغر (بناکورویه)، هیت ابوفاضل، هیت محبان اهل بیت (تعزیه)

 

 

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

چاپ کتاب “دهیاری ها در آینه حقوق و قضا” توسط دهیار روستای چاه کبکان

با توجه به نقش دهیاری ها در فرآیند توسعه پایدار روستاها و تحولات ساختاری، اجتماعی و عمرانی ایجاد شده در روستاهای کشور و با در نظر گرفتن نقش آشنایی با قوانین برای مجموعه مرتبط با روستاها و ارتباط تعاملی بین نهادهای مختلف کتاب “دهیاری ها در آینه حقوق و قضا” چاپ و انتشار یافت.

 کتاب حاضر توسط آقای مهندس فرضعلی سالاری با همکاری مهندس مازیار جعفری عضو شورای پژوهشی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و دهیار نمونه شهرستان رودسر (دهیار روستای لیما) و دکتر جمشید عباس زاده (دکترای حقوق بین الملل) عضو هیات علمی دانشگاه در ۱۰۵ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه توسط نشر کار آفرین با حمایت دفتر امور روستایی استانداری گیلان چاپ و انتشار یافت.

مهندس سالاری در این ارتباط به مُهرستان گفت: در این کتاب به آخرین و جدیدترین مجموعه قوانین و مقررات مورد نیاز شوراهای اسلامی روستاها اشاره شده و به سوالات حقوقی در حوزه دهیاری ها پاسخ داده شده است. کتاب مذکور با هدف آگاهی بخشی و ارتقاء سطح قانونمداری دهیاری ­ها گامی در رابطه با اعتلای جایگاه مدیران ارشد روستاها می باشد که ضمن بیان شرایط احراز، نحوه انتخاب و عزل دهیاران، وظایف و قوانین چند  وجهه ای دهیاری ها نظیر اقتصادی- مالی، خدماتی- اجتماعی و سیاسی، کنترل ساختمان- امور ایمنی و بلایای طبیعی، کالبدی- عمرانی و خدمات بهداشتی و زیست محیطی تشریح شده است.

گفتنی است آقای فرضعلی سالاری با دارا بودن مدرک کارشناسی در حوزه برنامه ریزی روستایی، دهیار روستای چاه کبکان از توابع بخش اسیر در شهرستان مُهر می باشد که ارتباط علمی و اجرایی با حوزه روستا و دهیاری ها دارند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰