با توجه به نقش دهیاری ها در فرآیند توسعه پایدار روستاها و تحولات ساختاری، اجتماعی و عمرانی ایجاد شده در روستاهای کشور و با در نظر گرفتن نقش آشنایی با قوانین برای مجموعه مرتبط با روستاها و ارتباط تعاملی بین نهادهای مختلف کتاب “دهیاری ها در آینه حقوق و قضا” چاپ و انتشار یافت.

 کتاب حاضر توسط آقای مهندس فرضعلی سالاری با همکاری مهندس مازیار جعفری عضو شورای پژوهشی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و دهیار نمونه شهرستان رودسر (دهیار روستای لیما) و دکتر جمشید عباس زاده (دکترای حقوق بین الملل) عضو هیات علمی دانشگاه در ۱۰۵ صفحه و ۱۰۰۰ نسخه توسط نشر کار آفرین با حمایت دفتر امور روستایی استانداری گیلان چاپ و انتشار یافت.

مهندس سالاری در این ارتباط به مُهرستان گفت: در این کتاب به آخرین و جدیدترین مجموعه قوانین و مقررات مورد نیاز شوراهای اسلامی روستاها اشاره شده و به سوالات حقوقی در حوزه دهیاری ها پاسخ داده شده است. کتاب مذکور با هدف آگاهی بخشی و ارتقاء سطح قانونمداری دهیاری ­ها گامی در رابطه با اعتلای جایگاه مدیران ارشد روستاها می باشد که ضمن بیان شرایط احراز، نحوه انتخاب و عزل دهیاران، وظایف و قوانین چند  وجهه ای دهیاری ها نظیر اقتصادی- مالی، خدماتی- اجتماعی و سیاسی، کنترل ساختمان- امور ایمنی و بلایای طبیعی، کالبدی- عمرانی و خدمات بهداشتی و زیست محیطی تشریح شده است.

گفتنی است آقای فرضعلی سالاری با دارا بودن مدرک کارشناسی در حوزه برنامه ریزی روستایی، دهیار روستای چاه کبکان از توابع بخش اسیر در شهرستان مُهر می باشد که ارتباط علمی و اجرایی با حوزه روستا و دهیاری ها دارند.