وبلاگ اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی و عمرانی روستای چاه کبکان

چاپ و رونمایی از کتاب درآمدی بر فرهنگ بهره گیری آب در محیط جغرافیایی جنوب فارس

چاپ و رونمایی از کتاب درآمدی بر فرهنگ بهره گیری آب در محیط جغرافیایی جنوب فارس

چاپ و رونمایی از کتاب درآمدی بر فرهنگ بهره گیری آب در محیط جغرافیایی جنوب فارس

همزمان با افتتاح کتابخانه آیت الله سید علی اکبر فال اسیری در فال و حضور مدیر کل کتابخانه های استان فارس در این شهر، کتاب درآمدی بر فرهنگ بهره گیری آب در محیط جغرافیایی جنوب فارس نوشته ی فرضعلی سالاری و مهدی نوری رونمایی شد. خدای متعال در اولین آیاتی که بر رسول گرامی اش نازل کرده، خود را چنین معرفی فرموده است: الذی علّم بالقلم؛ پروردگاری که با قلم آموخت. این آیه شریفه گواه روشنی بر اهمیت آموزش و نیز نگارش و نیز ارزش والای کتاب و کتابت در تفکر اسلامی است. پس هرگز روا نیست که کتاب را سبک بشماریم و خود را از آن بی نیاز بدانیم بلکه باید قدر کتاب را بشناسیم و آن را ارج بنهیم. تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتاب خوانی، از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد. پیرایش فرهنگ از زاویه های زیان آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد.
کتاب تمام رنگی (مصور) در دو فصل با ۱۰۰۰ شمارگان و قیمت ۲۰۰۰۰۰ ریال  توسط آقایان فرضعلی سالاری (فعال برنامه ریزی و توسعه منطقه ای) و مهدی نوری (شهردار گله دار) چاپ و انتشار یافت. این کتاب با ۴۸ عکس مختلف و مستند در موضوعات مختلف آب و موارد مرتبط با آن، ۱۲ شکل، شش نمودار در ۱۸۴ صحفه در پاییز ۱۳۹۵ توسط انتشارات آیین محمود قم چاپ و انتشار یافته است.
در مناطق جنوبی استان فارس سازه‌‌های بومی و محلی (سنتی) در ارتباط با جمع‌‌آوری آب باران (آب‌‌انبار)، استخراج آب‌‌های زیر زمینی (چاه و قنات) و نگهداری آب‌‌های سطحی (بند- سد) در راستای بهینه سازی منابع آب و تأمین آب آشامیدنی و مصرفی در اشکال و روش‌‌های مختلف و گوناگون بوده است.

ترویج گفتمانی در نحوه بهره برداری و مصرف آب در گذشته می تواند راهنمای مناسبی برای صرفه جویی در دوران فعلی می باشد. فرهنگ بهره برداری و مصرف آب در گذشته یک فرهنگ و میراث اجتماعی تجدید شونده است و از نسل های گذشته به نسل فعلی منتقل گردد و همه جامعه میراث دار آن باشد. با توجه به این که در عصر حاضر پرداختن به آب و بحران آب در کشور ما ضرورت بسیاری دارد و از جنبه های مغفول این مسئله می توان نگاه به فرهنگ بهره برداری آب در مناطق مختلف کشور اشاره کرد و در این میان باید به مبانی فرهنگی و اجتماعی رفتارهای مرتبط با آب پرداخت، چرا که بخش قابل توجهی از بحران آب به رفتار ذی نفعان و کنشگران باز می گردد.
در این کتاب مباحثی مانند؛ ایراهستان، تمدن پسکرانه خلیج فارس؛ از کرانه های سنگی تا کرانه آبی، منطقه تاریخی گله دار، بررسی محیط، موقعیت جغرافیایی، مکانی و فضایی (جغرافیایی) و عناصر اقلیمی منطقه گله‌‌دار، نقش آب در تمدّن‏ سازی و توسعه پایدار جوامع، سازه های آبی در مناطق خشک  جنوب ایران زمین، نقش آبیاری سازمان یافته در شکل گیری حکومت های اولیه، سیر تحول در بهره برداری از آب های زیرزمینی، شیوه های بهره برداری از آب های زیرزمینی در جنوب فارس، کارکردهای اقتصادی/ اجتماعی- فرهنگی‏ و زیست محیطی قنات در زمینه توسعه پایدار، نقش آب (آب انبار و قنات) در فرهنگ، اقتصاد و مشارکت مردم منطقه گله‌‌دار، قنات یا کاریز، نوع زمین شناسی و ساخت زمین در مکان استقرار قنات‌‌ها، کاربردها و کارکردهای قنات، تفاوت‌‌های بین قنات و چاه، انواع آسیاب، نقش آب در ایجاد نخلستان‌‌های سبز خطی دره‌‌ای، نقش آب در معماری و شهرسازی جنوب ایران، بناهای محیطی، نقش آب در ساختار فضایی- کالبدی و توسعه شهری جنوب ایران، تحلیل نقش هیدروژئومورفولوژی در شکل گیری، توسعه و ساختار فضایی شهر گله‌‌دار، بررسی و تحلیل نقش عوامل محیطی در شکل‌‌گیری و توسعه (فیزیکی) شهر گله‌‌دار، قداست آب در فرهنگ محلی جنوب فارس، فرهنگ مصرف، بهره‌‌گیری آب و آبیاری در منطقه گله‌‌دار و ضرب‌‌ المثل‌‌های محلی در مورد آب و موارد مرتبط با آن بیان شده است.

جهت تهیه کتاب به کتاب فروشی های سطح شهر گله دار مراجعه بفرمایید.

dsc_1581

dsc_1674

dsc_1668

dsc_1665

dsc_1659

dsc_1662

dsc_1664

  dsc_1714

dsc_1717

dsc_1719

dsc_1672

۹۵/۰۸/۲۲ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی